Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

IJslandcruise: het reisverslag

Verslag
12/07/2019

Maandag 15 juli - terug thuis

Na een mooie en rustige zeedag zagen we terug land. Deze keer ons 'eigen land' . Eindhaven Zeebrugge... Wat is het een ontzettend mooie reis geweest... Afscheid nemen, valt lastig... Maar met heel veel mooie herinneringen keren we naar huis terug...

Zondag 14 juli – KIRKWALL (Orcaden)

De laatste plaats waar we naartoe gingen, waren de Orkaden: een 200-tal kleine eilandjes voor Noord-Schotland. Een 20-tal daarvan zijn bewoond. Vanuit Kirkwall gingen we naar de 'standing stones', zo'n beetje het 'Stonehenge' van hier, en we keerden ook 5000 jaar terug in de tijd.. met ons bezoek aan Skara Brae...

Zaterdag 13 juli – THORSHAVN (Faeröereilanden)

In het noordoosten van de Atlantische Oceaan, halfweg tussen de Shetland-eilanden en IJsland, liggen de Faeroëreilanden. Deze eilandengroep van 18 kleine eilandjes telt slechts 50.000 inwoners. De archipel behoort tot Denemarken,  maar bezit het hart en de trots van een natie. De inwoners laten ons hun dorpen zien, vertellen ons over hun geschiedenis, laten ons ook delen in hun levensvisie en brengen ons vooral de liefde voor de zee en de natuur bij… Eén van die inwoners is Arnold, gids en acteur... 'Laten we met wat cijfers beginnen' , zegt hij, 'er zijn 4 verkeerslichten hier, nauwelijks politieagenten, en twee keer zoveel schapen als mensen.' De toon is gezet...We sluiten onze wandeling zelfs af met een dansje in het dorp... Wacht tot je de uitzending te zien krijgt!

Vrijdag 12 juli – SEYDISFJORDUR (IJsland)

Dit verafgelegen dorp telt ongeveer 1.000 inwoners. Door de oude houten huisjes in een typische Noorse stijl, straalt dit dorp een speciale sfeer uit. Je krijgt het gevoel dat je terugreist in de tijd. Hier werd trouwens de reeks 'Trapped' gefilmd... De natuur rondom de stad Seydisfjordur wordt gekenmerkt door veel water en watervallen. Hier zien we zelfs ook nog sneeuw! We rijden en wandelen door de mooiste plekjes...

Donderdag 11 juli – AKUREYRI

Volgende haven op onze route is Akureyri. Deze 4de stad van IJsland is gelegen op het einde van de fjord Eyafjordur, en is omsingeld door bergen en zo beschermd tegen de wind. Prachtige gekleurde huisjes zie je hier, met in de achtergrond de besneeuwde bergtoppen. Het binnenvaren vanmorgen vroeg was zo mooi. En het is hier dé plek om walvissen en dolfijnen te spotten...

Akureyri is ook de perfecte uitvalsbasis om het Myvatngebied te verkennen. Dat natuurgebied doet op het eerste zicht vrij rustig aan, maar het omringende landschap is allesbehalve rustig. We bevinden ons te midden het vulkaangebied. We gaan naar Dimmuborgir of de ‘zwarte kastelen’. Een plek waar de lavaophopingen vreemde vormen hebben aangenomen. In Skutustaodir krijgen we pseudokraters te zien, en wat beslist een grote indruk nalaat, is het geothermisch veld van Namaskaro. De aarde die staat te 'zwaveldampen'... Na alle ‘warme’ landschappen zoeken we ten slotte ‘het water’ op. Hoe kun je de dag beter afsluiten dan aan de Godenwaterval?

Woensdag 10 juli – ISAFJORDUR (IJsland)

Vanmorgen vroeg zijn we in Isafjordur aangekomen. Deze plaats ‘aan het einde van de wereld’ is alleen bewoonbaar op de vlakke stukken kust. Het is een beetje geïsoleerd van de rest van het land. Heel wat IJslanders zijn hier zelf nog nooit geweest. Isafjordur heeft een kleine bevolking, die leeft van de vis. Over die vis en dat vissersbestaan komen we dan ook alles te weten. We proeven van de droogvis en van de 'haai'. Maar veel kijkers zijn maar wat blij als er na dat stukje haai schnapps komt om door te spoelen...

We varen van Isafjordur ook naar het eilandje Vigur. Dat is sinds 1884 al in handen van een zelfde familie. Vandaag wordt hier niet meer 'geboerd'. Er zijn geen boerderijdieren meer, en dat betekent dat de vogels en de eenden op dit eilandje vrij spel hebben... Hier krijgen we naar hartelust papegaaiduikers en zeehonden te zien. Er zijn heel veel Noorse Sternen - die kun je absoluut niet missen... Het broedseizoen zorgt ervoor dat ze ons massaal om de oren komen vliegen... Het is wandelen met een stok in de hand met een vlagje op... Zodat de vogels zich vooral concentreren op 'dat hoogste punt'...

Hier op Vigur zijn er ook zo'n 7000 Eidereenden, de helft vrouwtjes, die jaarlijks samen voor zo'n 60kg eidereendpluimpjes zorgen... En dat voor vele warme donsdekens, kussens en kledij...

Dinsdag 9 juli – GRUNDARFJORDUR (IJsland)

We zijn aangekomen in Gründarfjordur, dat ligt ten noorden van Reykjavik, op het schiereiland Snaeffelsnes en wordt beschouwd als één van de mooiste regio’s van IJsland. En dat is het absoluut - dat zul je wel zien aan de vele foto's... Want vandaag zijn we die regio ook uitgebreid gaan verkennen... Het is één van de oudste delen van IJsland, waar je door onwaarschijnlijk mooie en eindeloos vele lavalandschappen rijdt...

Onze eerste halte was het strand van Djupalonssandur. Een mooi zwart kiezelstrand. Hier liggen ook 4 stenen die destijds werden gebruikt om de kracht van de mannen die op de vissersboten wilden werken, te testen. Dat vraagt om een wedstrijdje... Anderen rapen hier vooral de kleine zwarte stenen, om straks thuis in hun whisky te doen...

We vervolgen onze tocht naar het vissersdorpje Arnastapi, van waaruit we een wandeling starten langs de kliffen. Wat een uitzicht - knappe lavaformaties in het water die bewoond worden door verschillende vogels.

Na de lunch verkennen we Budir, waar je - uitzonderlijk voor IJsland - een geel zandstrand hebt, met hier en daar zwarte stenen. 'We komen ogen tekort', zegt iemand, 'en straks ook geheugenkaartjes', zegt een ander. Van zoveel schoonheid wordt iedereen enthousiast... Kort daarop valt de groep 'stil'... Maar dat moet ook. Wie zonder spreken en zonder omkijken de Helgafell of de 'heilige berg' beklimt, mag boven drie wensen doen... 'Eens terugkomen', zegt iemand. 'Dat zou mooi zijn'. Wat was dit een heerlijke dag....

Maandag 8 juli – REYKJAVIK (IJsland)

Vanmorgen vroeg zijn we in de meest noordelijke hoofdstad ter wereld aangekomen, Reykjavik.  Het perfecte startpunt om wat men noemt ‘de Gouden cirkel’ te ontdekken. Hier hebben we meer geleerd over de natuurfenomenen in IJsland.

We startten aan de Gullfoss of de gouden waterval. Ongelooflijk impressionnant. Een waterval met een verval van 11 en 22 meter. Wat een kracht en wat een lawaai. Een plek waar vele fotografen onder ons gelukkig van worden. We kunnen tot dicht bij het water - maar sowieso hoef je niet dicht te staan om het stuifwater in je gezicht te voelen.

We gingen verder naar het geisergebied. Onze groep was nog nooit zo stil als nu, bij het geconcentreerd staan wachten tot de geisers spuiten...  En we gingen ook naar het Nationaal park van Thingvellir, waar we alles te weten kwamen over het uiteengaan van de tektonische platen...

's Avonds hadden we een verrassing voor iedereen... We namen onze kijkers mee naar het befaamde walvismuseum van Reykjavik. Hier kregen we tussen de vele levensgrote walvissen alle verhalen en wetenswaardigheden te horen... Ongelooflijk interessant! Met een drankje sloten we de avond af.. Ons schip zet intussen koers naar Grundarfjordur...

Zondag 7 juli – HEIMAEY (Vestmannaeyjar archipel -IJsland)

8 km onder het zuiden van IJsland liggen een 15-tal eilanden, de Westmaneilanden. Daar zijn we vandaag aangekomen. Het binnenvaren in deze IJslandse archipel was niet alleen een enorme uitdaging voor de kapitein, het was ook zo bijzonder om te zien en mee te maken. Iedereen stond op het bovendek... Dit zijn 'recente eilanden', heeft voormalig weerman en geoloog Georges Kuster ons verteld - ontstaan door erupties van verschillende vulkanen. Wij bezoeken het enige bewoonde eiland, Heimaey. Het laatste stukje van Heimaey kwam erbij in 1973. Toen barstte de nieuwe krater Eldfell uit en kreeg het eiland een heel ander uitzicht.

Heimaey wordt vandaag het ‘Pompeï van het Noorden’ genoemd. Overal op het eiland word je nog herinnerd aan de uitbarsting, ook de gestolde lava zie je duidelijk in het landschap. We toeren rond op het eiland, bezoeken ook het museum gelinkt aan de uitbarsting, we gaan papegaaiduikers spotten, en we maken een wandeling door de oude lavalandschappen.

Zaterdag 6 juli – OP ZEE

Vandaag een dagje varen. Maar dat gebruiken we o.a. om ons goed voor te bereiden op het binnenvaren van de Westmaneilanden morgen. Zowel geograaf Georges Kuster  als de voorzitter van Natuurpunt, Lieven De Schamphelaere, vertellen ons vandaag meer over de rust, en vooral de ‘onrust’ van onze aarde…

Vrijdag 5 juli – LERWICK (Shetland Eilanden, Groot-Brittannië)

Vanmorgen vroeg zijn we de Shetlandeilanden binnengevaren. De noordelijkste archipel van Schotland is dat. Ongeveer 100 eilanden in de Atlantische oceaan, waarvan 15 bewoond. Wij zetten voet aan wal in de hoofdstad van de Shetlands, Lerwick en we rijden helemaal naar het noorden, naar Northmavine.

Met fiddlermuziek in de achtergrond rijden we door dit ontzettend mooie - desolate ook - en grillige landschap. Tien keer meer schapen dan mensen hier. En van die wol ook de typische Shetland mutsen en sjaals. De schapen hier heersen over de wegen. Soms is het wachten om door te mogen ;-) We wandelen langs de diepe kloven en de indrukwekkende, rotsachtige kust. We komen ook meer te weten over het ruwe zeeleven, turf steken en het leven hier. Een dagje in het groen, in alle rust... (geen mens te zien hier) en genieten van de 'dramatische landschappen'...

Donderdag 4 juli - OP ZEE

Vandaag brengen we een dag op zee door. ’s Morgens vroeg is er zumba met Moniek. Voor een eerste sessie zijn er heel wat vrouwen én mannen ;-). Fris en wel, en na een goed ontbijt, gaan we naar enkele lezingen. Lieven van Natuurpunt geeft een eerste uiteenzetting op alle vogels die we zullen te zien krijgen. We krijgen grote overzichtskaarten met foto's voor op de kajuit of het bovendek om zelf experts te worden...

Voormalig weerman Georges Kuster geeft de volgende lezing, waarin hij ingaat op het weer - uiteraard - maar ook op de landschappen en de 'kracht van de natuur'. We genieten van heerlijke maaltijden (de captain's cocktail ook), en een burlesque avondshow... Intussen varen we verder, richting onze eerste haven – Lerwick.

Woensdag 3 juli - ZEEBRUGGE

Het is zover. Onze vertrekdag. De grote warmte van hier ruilen wij, samen met 120 kijkers, in voor iets frissere temperaturen… op naar IJsland! De bus heeft ons vanmorgen vanuit verschillende hoeken in West-Vlaanderen naar Zeebrugge gebracht. Na de incheck (wat hier ontzettend vlot ging) werd onze bagage naar de kajuit gebracht. Onze vakantie kan beginnen! En omdat varen op een lege maag maar niets is, genieten we eerst van het buffet. Om 13u hebben we de Belgische kust uitgezwaaid, en zijn we voor volle zee gegaan. Haren in de wind, een drankje en muziek in de achtergrond… het begin van een heel bijzonder avontuur...