Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Woensdag Fietsdag-campagne afgetrapt in Brugge

Woensdag Fietsdag-campagne afgetrapt in Brugge

Nieuws
25/04/2018

Vorig jaar riep de campagne op minstens één dag per week te fietsen, ditmaal ligt de focus op woon-werkverkeer. Fietsende werkgevers zoals Hans Bourlon (Studio 100) en Katrien Van Eeckhoutte (Concertgebouw Brugge) gaven vanochtend alvast het goede voorbeeld en zijn de komende weken ambassadeurs van de campagne.

De tweede campagne van Woensdag Fietsdag wil zoveel mogelijk Vlamingen minstens één dag per week naar het werk laten fietsen, onder het motto "Go With The Velo!". Het fietsgebruik stijgt immers wel, stellen de initiatiefnemers, maar 58 procent van alle woon-werkverplaatsingen gebeurt nog met de wagen en dat ligt niet alleen aan de afstand. Eenenveertig procent van wie op minder dan 10 kilometer van zijn of haar werk woont, neemt nooit de fiets. De cijfers komen voort uit een online bevraging van duizend Vlamingen die Woensdag Fietsdag enkele weken geleden liet uitvoeren.

Oplossing voor file- en parkeerstress

De enquête wijst uit dat een overgrote meerderheid weliswaar overtuigd is van de voordelen van fietsen - 9 op de 10 ziet er een oplossing in voor file- en parkeerstress - maar dat obstakels als slecht weer en te veel moeten "meesleuren" de Vlaming er nog vaak van weerhoudt.

Woensdag Fietsdag wil vooral wie dicht bij het werk woont, overtuigen om (vaker) de fiets te nemen. Op Woensdagfietsdag.be kan je je registreren en afgelegde fietskilometers ingeven. De website pakt uit met persoonlijke verhalen, tips, blogs, wedstrijden en uitgebreide randinformatie en roept werkgevers op mee campagne te voeren en zelf acties rond fietsen op poten te zetten. De respondenten van de bevraging stellen immers dat stimulansen van de werkgever, al dan niet financieel, een belangrijke motivator kunnen zijn.

Auteurs: