Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Oki Doki doet kleuters bewegen

Oki Doki doet kleuters bewegen

Nieuws
17/09/2018

Dat pakket biedt een kant-en-klare inspiratiebron aan leerkrachten en ouders om kleuters meer en gevarieerd te laten bewegen in en buiten de klas. Kleuters die vaker bewegen, hebben ook op latere leeftijd een hogere kans op een actieve en gezonde levensstijl.

De Wereldgezondheidsorganisatie bepaalt dat peuters en kleuters best minstens 3 uur per dag bewegen aan lichte, matige of hoge intensiteit. Voor jongeren vanaf 6 jaar gaat het om 60 minuten matige tot zware lichamelijke activiteit per dag. In België voldoet maar 6,5% van de kinderen van 6 tot 9 jaar hieraan. Kleuters die fysiek actief zijn, hebben een hogere kans op een fysiek actieve en dus gezonde levensstijl op volwassen leeftijd. Het is dus belangrijk dat ook kleuters voldoende leren bewegen om op latere leeftijd minder problemen te krijgen.

Het draakje Doki is de centrale figuur in het pakket. Samen met Doki ontdekken de kleuters de gezonde school waar spelen en bewegen belangrijk is.

9 Doki Doe’s

Voor leerkrachten zijn er 9 Doki Doe’s, inspiratiefiches met concrete suggesties, activiteiten, acties, projecten. Daarbij is er aandacht voor motorische competenties, gezonde en veilige levensstijl, zelfconcept en sociaal functioneren. Concreet gaat het bijvoorbeeld over acties om fruit en groenten te promoten op school als gezond tussendoortje. Of hoe je een kleuter kan leren fietsen met de loopfiets. Maar ook door gebruik van muziek de kleuters laten dansen en samen leren spelen. Naast inspiratiefiches voor leerkrachten zijn er ook 9 Doki Doe’s voor ouders om thuis mee aan de slag te gaan.

OKI DOKI sluit aan bij de campagne ‘Bewegen naar de Zon’ waarbij alle leerlingen uit het basisonderwijs aangemoedigd worden om samen de afstand naar de zon af leggen. Het project is ook onderdeel van ‘Sport beweegt je school 2.0’, de methodiek van MOEV om scholen stapsgewijs een kwalitatief bewegingsbeleid te laten uitbouwen en zo een gezonde mix van zitten, staan, bewegen en sporten te realiseren.

Auteurs: