Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Brugge lanceert beleidsplan voor winkelgebied

Brugge lanceert beleidsplan voor winkelgebied

Nieuws
14/09/2021

De binnenstad van Brugge niet volledig overlaten aan toeristische winkels die zich enkel richten op chocolade, bier en souvenirs. Dat is de kern van de beleidsvisie van de stad, om te komen tot een zo divers en kwalitatief mogelijke mix van handelszaken. "Als je niets doet worden het allemaal souvenir- en toeristenwinkels," zegt burgemeestert Dirk De fauw. (lees verder onder de foto)

"Nu is er een plan waarbij de stad in verschillende zones wordt opgedeeld. Er wordt niet geraakt aan de bestaande handelszaken. Maar nieuwe willen we in een bepaalde richting duwen."

Horeca uit hoofdwinkelas

Ook horeca wordt verbannen uit de hoofdwinkelassen zoals de Steenstraat, Geldmuntstraat en de Noord- en Zuidzandstraat. Net als superettes. Zo wil de Nederlandse keten Jumbo een city-winkel openen in de Steenstraat. "In de hoofdwinkelstraten hoeft geen horeca te komen," zegt De fauw. "Wat er is kan blijven. Maar er zijn genoeg pleintjes en straten waar er een evenwicht gevonden wordt tussen handel en horeca."

Amsterdam achterna

Enkele jaren geleden probeerde de stad Brugge de komst van een Mac Donalds in een voormalig bankkantoor tegen te houden, op basis van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Tevergeefs. Nu wil de stad de gepaste invulling van een leegstaand handelspand afdwingen door middel van een verordening. "We doen Amsterdam na, zij hebben ook een instrument om kaaswinkels te eren en kwaliteit aan te trekken. Dat gaan we juridisch omzetten, ik hoop tegen de zomer volgende zomer dit goed te keuren in de gemeenteraad.

De binnenstad van Brugge telt ruim 150 handelszaken die etenswaren verkopen. Bijna de helft daarvan focust op chocolade en snoep.