Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

59% van West-Vlaamse gemeenten hebben minstens één fietsstraat

59% van West-Vlaamse gemeenten hebben minstens één fietsstraat

Nieuws
06/08/2022

Het concept, waarmee lokale besturen extra zichtbaarheid en ruimte aan de fietsers geven, werd tien jaar geleden wettelijk mogelijk gemaakt, nadat het in 2011 al werd getest in de Visserij in Gent. In een fietsstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur en mag gemotoriseerd verkeer het fietsverkeer niet inhalen.

Vlaanderen absolute koploper

Op 1 juli vorig jaar waren er 177 steden en gemeenten met één of meerdere fietsstraten. Een jaar later zijn dat er dus al 198. Peeters noemt dit "een goede zaak". In totaal gaat het in Vlaanderen over 619 km, tegenover 27 km in Brussel en 23 km in Wallonië. Dat berekende Fietsberaad Vlaanderen op basis van gegevens uit OpenStreetMap. 

De regeling van de fietsstraat werd in 2019 verruimd naar een fietszone, waar dezelfde regels gelden als in een fietsstraat. De kern van Kortrijk werd de eerste fietszone op 1 juni 2019. "Zowel een fietsstraat als fietszone zorgen ervoor dat het fietsverkeer een centrale plaats kan innemen op de rijbaan", zegt Peeters nog. "Daardoor is de fietser niet alleen een actieve maar ook een erg zichtbare weggebruiker. Het is een maatregel die de capaciteit en de veiligheid voor de fietsers vergroot en zo mensen kan stimuleren om de fiets te nemen naar het werk, de school of de winkel."

Antwerpen op kop

Met bijna 30 km aan fietsstraten is Leuven de koploper, gevolgd door Mechelen (25 km) en Deinze (19 km). In de provincie Antwerpen heeft 82 procent van de gemeenten minstens één fietsstraat, in Oost-Vlaanderen is dat 65 procent, gevolgd door Vlaams-Brabant (62 procent), West-Vlaanderen (59 procent) en Limburg (55 procent).

Auteurs: 
Thomas Soen