Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

West-Vlaamse regio's luiden alarmbel rond treinvervoer

West-Vlaamse regio's luiden alarmbel rond treinvervoer

Nieuws
19/12/2016

Resoc Westhoek, Resoc Midden-West-Vlaanderen, het Westhoekoverleg en het Midwestoverleg, maar ook de West-Vlaamse hogescholen, universiteitsafdelingen en werkgeversorganisaties, vragen met aandrang om een verbeterd vervoersplan van vervoersmaatschappij NMBS en een gunstig investeringsplan van beheerder Infrabel.

Met de actie "Het is vijf voor twaalf! ", die vanochtend is voorgesteld in Oostende, doen de regiopartners enkele suggesties. Die komen uit een bevraging van de spoorreizigers.

Omdat de regio's zich in de steek gelaten voelen door NMBS en Infrabel en slechts beperkt antwoorden krijgt op vragen rond de tevredenheid van spoorreizigers uit de regio werd een eigen onderzoek opgestart, met als titel "Spoort u (nog) goed? ". De bevraging handelde over lijn 73 De Panne - Landen, lijn 66 Kortrijk - Brugge en lijn 69 Poperinge - Brussel. De enquête werd ingevuld door 1.000 respondenten, waarvan driekwart uit de Westhoek en Mid-West-Vlaanderen. Daaruit blijkt dat er groot ongenoegen bestaat bij de pendelaars, studenten en andere treinreizigers.

48 procent is miscontent over de stiptheid, 49 procent is ontevreden over het aanbod en ook over het comfort zijn 42,6 procent van de reizigers niet bepaald gelukkig. Over de klantgerichtheid zijn 40 procent van de respondenten wel tevreden en ook de stationsomgeving wordt door ruim een derde als goed tot zeer goed beoordeeld. Uitgesplitst zijn de cijfers vaak nog scherper. Zo is bijna 59 procent van de gebruikers van lijn 66 ontevreden over de stiptheid.

Suggesties

De partners doen daarom enkele suggesties. Zo wordt er voor alle lijnen uitdrukkelijk gevraagd om piekuurtreinen en dubbeldekstreinen, vooral om de toevloed van studenten aan te kunnen. Ook de uurregeling moet beter afgestemd worden en er wordt ook meer aandacht gevraagd voor de loketfuncties. 

"De NMBS stelt overal een explosieve reizigersgroei vast, behalve in de Westhoek en Midden-West-Vlaanderen", aldus Peter Debaenst, voorzitter van de Werkgroep Spoor. Blijkbaar verkiezen veel mensen de wagen of gaan ze met de wagen naar een beter station, wat de druk op de weg verhoogt. 

Naast een uitvoerige reactienota versturen de partners ook een stationsklok, die constant vijf voor twaalf aanwijst, naar de nieuwe NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir, Infrabelbestuurder Luc Lallemand en de Vlaamse en federale ministers voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en François Bellot

Auteurs: