Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Luchthavengebruikers reageren op vertrek Ana Aviation

Luchthavengebruikers reageren op vertrek Ana Aviation

Nieuws
30/03/2014

Volgens de vereniging die de luchthavengebruikers van Ostend Airport wil overkoepelen was het vertrek al een hele poos te voorspellen. Ze zijn niet mals voor de Vlaamse overheid die volgens hen niet alles deed om het vertrek te voorkomen. Volgens Replo gaan er nu op zeer korte termijn 50 tot 60 jobs verloren.

50 tot 60 jobs op de tocht

"Wat reeds enige tijd in de lucht hing, werd vrijdag 28 maart bevestigd: Vrachtluchtvaartmaatschappij Ana Aviation zal uiterlijk op 29 mei haar activiteiten op de luchthaven van Oostende verhuizen naar Luik-Bierset", schrijft Replo.

Waalse luchthaven Luik veel goedkoper dan Oostende

"Het bedrijf heeft uitgerekend dat de exploitatie van op de Waalse luchthaven zo’n 25 % goedkoper uitvalt dan in Oostende. Voornaamste oorzaak is de duurdere brandstofprijs op de kustluchthaven. De prijs voor jet-fuel is in Europa in het algemeen zeer hoog, maar het verschil tussen Oostende en Luik is enorm. In Luik wordt de brandstof via de vroegere Nato-pijplijn aangevoerd, terwijl Oostende op de 'ouderwetse' wijze, per tankwagens vanuit Antwerpen, bevoorraad wordt. Dit laatste kost uiteraard veel meer. Voeg daarbij dat zowel de brandstofbevoorrader als de Vlaamse overheid er nog winst aan toevoegen. Op de Waalse luchthavens daarentegen worden geen meerkosten aangerekend. Zodoende is de rekening vlug gemaakt", besluit Replo.

"Vlaamse politiek passief"

"De Vlaamse overheid was reeds lang op de hoogte van de handicap, maar heeft nooit structurele maatregelen genomen om het probleem aan te pakken. Pas nadat de vzw Regionaal Platform Luchthaven Oostende-Brugge alarm sloeg, heeft het kabinet van bevoegd minister Hilde Crevits nog een ultieme poging gedaan om met alle betrokkenen een aanvaardbaar voorstel uit te werken. Het kalf was echter reeds verdronken", zegt Replo dat het opbegrijpelijk vindt, "dat de Vlaamse politiek passief toeziet hoe de Europese Unie nog steeds het privatiseringsdossier voor de Vlaamse luchthavens onder de loep houdt alvorens het licht op groen te zetten, terwijl de Waalse luchthavens met Europees en Waals overheidsgeld, via allerlei constructies, aan flagrante concurrentievervalsing doen. In tegenstelling tot de Vlaamse politici stellen hun Waalse collega’s alles in het werk om de activiteiten en de tewerkstelling op hun luchthavens te stimuleren", aldus nog de vereniging van luchthavengebruikers op Ostend Airport.

                                                  

 

 

Auteurs: