Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Havens Zeebrugge en Antwerpen sluiten historisch akkoord

Havens Zeebrugge en Antwerpen sluiten historisch akkoord

Nieuws
19/11/2015

Ze hebben daarover in de Chileense hoofdstad Santiago een akkoord gesloten.

Bedoeling is nieuwe trafieken naar de Vlaamse havens aan te trekken en hun marktaandeel te vergroten.

Het akkoord mag historisch genoemd worden en moet een punt zetten achter tientallen jaren van vetes en onderling gekibbel. Opvallend is dat het akkoord wordt gebetonneerd in een EVS, een economisch samenwerkingsverband, en dus niet vrijblijvend is.

Concreet kan de samenwerking erin bestaan dat beide havens bijvoorbeeld rederijen kunnen aanbieden om eerst de haven van Zeebrugge aan te doen als inloophaven, en vervolgens Antwerpen als uitvoerhaven. Ze kunnen de reders daarbij één prijs aanbieden. Een andere mogelijkheid is dat reders bij krapte op de Antwerpse containerterminals kunnen worden doorverwezen naar beschikbare ruimte in Zeebrugge.

Volwaardig

Het akkoord erkent de rol van Antwerpen als internationale 'gateway' voor containertrafiek, en het nut van het vrijwaren van Zeebrugge als volwaardig containerplatform. Achtergrond daarbij is de spectaculaire groei van de containertrafiek in Antwerpen (dit jaar 8 procent) en de even spectaculaire daling in Zeebrugge (-26 procent). In Zeebrugge bestaat de vrees dat die containertrafiek zou worden weggeconcurreerd. Met het akkoord wordt Zeebrugge bekrachtigd als ook een containerhaven. Anderzijds wordt in het akkoord nadrukkelijk het belang van het nieuw te bouwen Saeftinghedok onderstreept, waar Antwerpen nood aan heeft wegens de huidige krapte.

Minister Weyts, bevoegd voor Havenbeleid, reageert verheugd op de commerciële samenwerking. "Dit is een stapsteen voor verdere gemeenschappelijke initiatieven. Op deze manier kunnen we ons naar buiten toe veel sterker aanbieden". De samenwerking, aldus de minister, moet verhinderen dat beide havens in de toekomst nog worden uitgespeeld tegen elkaar, en dat uiteindelijk een derde partij - lees Rotterdam - met nieuwe trafiek gaat lopen. Zeker in het licht van de nakende consolidatie in de containertrafieksector, waarbij lijnen en routes worden herschikt.

Specialisatie

De nieuwe commerciële samenwerking kadert in het regeringsbeleid om Vlaanderen als één havenregio te promoten. "De havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende kunnen zich samen aanbieden en focussen op hun specialisatie".

De ceo van de haven van Antwerpen, Eddy Bruyninckx, de ceo van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts hebben het akkoord ondertekend. Dat gebeurde in Chili, waar een havenmissie doorgaat.

Auteurs: