Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Binnenkort hogere boetes voor middenvakklevers?

Binnenkort hogere boetes voor middenvakklevers?

Nieuws
13/02/2018

Uit een bevraging van VIAS blijkt dat hardnekkige middenvakrijders de grootste ergernis zijn in het verkeer. Zij dient daarom een wetsvoorstel in om de boete te verhogen. “Rechts inhalen is vandaag al een overtreding in de tweede graad. Middenvakrijden ligt aan de basis daarvan maar is een overtreding van de eerste graad. Die boetes moeten gelijk worden getrokken en de politie moet meer controleren.”

De wegcode is duidelijk: wie links inhaalt moet na dat manoeuvre terug naar rechts uitwijken. Wie dat niet doet, begaat een overtreding van de eerste graad. Het middenvakkleven kan je vandaag dus al een boete van 58 euro kosten bij onmiddellijke inning en 85 euro bij een minnelijke schikking”, legt Sabien Lahaye-Battheu uit. Het rechts inhalen is echter een overtreding van de tweede graad, met boetes van 116 euro bij onmiddellijke inning en 160 euro bij een minnelijke schikking. “Maar die overtreding is vaak het gevolg van het middenvakkleven door een andere chauffeur. Het is niet logisch, noch eerlijk dat beide feiten niet even zwaar worden gestraft.”

Ruim 2.000 chauffeurs

In 2016 liepen 3603 chauffeurs tegen de lamp voor rechts inhalen. 2079 chauffers werden beboet voor het storend blijven rijden op de linker- of middenrijstrook. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld Kamerlid Tim Vandenput opvroeg bij minister Jambon. De twee liberale Kamerleden dienen nu een wetsvoorstel in om van het middenvakkleven een overtreding in de tweede graad te maken. “Het middenvakkleven wordt zo een overtreding die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar kan brengen. Dat is ook effectief het geval. Het middenvakkleven zorgt immers niet alleen voor ergernis, maar ook voor vele weefbewegingen en gevaarlijke manoeuvres”, aldus Lahaye-Battheu.

VAB: "onvoldoende handhaving"

"De boete voor hardnekkig middenvakrijden lijkt me hoog genoeg op dit ogenblik", zegt Geert Popelier, woordvoerder van de mobiliteitsvereniging VAB. "Maar er is wel onvoldoende handhaving."

"Hardnekkig middenvakrijden is een vorm van zeer hinderlijk rijgedrag", zegt Geert Popelier. "Het dwingt andere weggebruikers soms tot rechts inhalen - wat ook verboden is - of ze moeten verschillende rijstroken oversteken, voor ze de middenvakrijder kunnen inhalen en dat veroorzaakt dan weer grote risico's voor andere weggebruikers."

De VAB-woordvoerder vindt anderzijds dat dit irritante gedrag "veel te weinig wordt gesanctioneerd, wellicht omdat het moeilijk vast te stellen is." Popelier denkt dat de plaag van het constant middenvakrijden eigenlijk pas goed kan worden aangepakt met camera's die rijstroken over een lange afstand observeren.

Auteurs: