Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

App en routekaarten beschrijven toegankelijkheid aan kust

App en routekaarten beschrijven toegankelijkheid aan kust

Nieuws
19/08/2014

Daarvoor zorgde Westkans, het West-Vlaams Bureau voor Gelijke Kansen en toegankelijkheid, die de nieuwe producten vandaag voorstelde in badstad Nieuwpoort.

De voorbije jaren is al fors gewerkt om de kust toegankelijker te maken. Nu wordt een volgende stap uitgewerkt; namelijk de doelgroep zo goed mogelijk informeren. Daarom screende Westkans in alle kustgemeentes de routes van het station of de tramhalte tot aan het strand op het vlak van toegankelijkheid. Dat resulteerde in acht verschillende routekaarten voor zeven verschillende gemeenten. Oostende kreeg namelijk twee kaartjes.

Die screening werd ook overgemaakt aan alle gemeenten en openbaarvervoersmaatschappij De Lijn, zodat ook zij eventuele knelpunten kunnen wegwerken.

Kaarten en app

De routekaart "Ticket naar de Zee" is aan de kust overal beschikbaar en kan ook online gedownload worden. Daarnaast werd ook een applicatie uitgewerkt die de naam "AccesSEAble" meekreeg. Wie die app installeert krijgt informatie over de toegankelijkheid van 95 cafés en restaurants. In totaal werden daarvoor 1.323 horecazaken gescreend, maar amper een honderdtal raakten in de selectie.

Elke kustgemeente krijgt ook een papieren versie met alle nodige informatie voor mensen met een beperking. De nieuwe producten passen binnen het project "De kust: zichtbare toegankelijkheid" van het impulsprogramma kust van Toerisme Vlaanderen.