Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Cruise Noordkaap - Reisverslag

dinsdag 18 juli - Thuis

Na zo’n intense tocht lijkt het moeilijk te geloven - we nemen afscheid vandaag. Nog een laatste ontbijt, adressen uitwisselen, nog even ‘dag’ zeggen, ... . Terug voet op Belgische bodem.

maandag 17 juli - Op zee

Deze laatste dag op zee wordt er eentje van foto’s bekijken, dat ene boek nog uitlezen, socializen, genieten van lekker eten en drinken en nog het één en ander opsteken van de lezingen van Mike Louagie en Georges Kuster!

zondag 16 juli - Stavanger

Men zegt altijd ‘je moet eindigen op een hoogtepunt’ – wel, dat was ons plan voor vandaag. Met een paar reizigers trokkenwe onze stapschoenen aan en tekenden we present voor een tocht door ongelooflijke landschappen, langs plassen, bergen, bossen en moerassen naar de top van de steile klif ‘de Preikestolen’. Een klif, die 605 meter boven de Lysefjord uitsteekt. Een pittige trektocht was dat, maar als we na een paar uur boven waren, bleekhet uitzicht iets om nooit te vergeten… Alle fotografietips van Mike Louagie kwamen intussen van pas! Maar sowieso, was het een plek en een moment die voor altijd in ons geheugen bewaard zal blijven!

zaterdag 15 juli - Alesund

Vanmorgen zijn we erop uitgetrokken om de eilandjes Giske en Godøy en hun geschiedenis te ontdekken! Via tal van bruggen en onderzeese tunnels die verschillende eilanden met het vasteland verbinden (en die trouwens behoren tot de grootste van de wereld), kwamen we aan in Giske, de geboorteplaats van Vikingkoning Rollo, stichter van het Hertogdom van Normandië in Frankrijk. We hebben hier o.a. de kapel van Giske bezocht, een Romeinse marmeren kerk uit de 12e eeuw en heel veel foto’s genomen van de natuur en de charme van het eilandje. Op dezelfde manier trokken we richting het eiland Godøy naar het vissersdorp Alnes, wat aan de oevers van de Atlantische Oceaan ligt. Een plek uit de boeken of uit een film! Daar zijn we langs de 88 steile trappen naar de top van de vuurtoren geklommen. Wat een uitzicht!
Op de stadsberg Aksla sloten we onze tocht af. Het panorama van hieruit leek net een postkaartje – een blik op de stad, de haven en de eilanden voor de kust…

vrijdag 14 juli - Kristiansund

Veel foto’s hebben we er al van gezien of filmpjes op het internet, maar vandaag gingen we er ook effectief naartoe en reden we er zelfs over - de ‘Atlantic Road’ nabij Kristiansund. Deze weg van zo’n 8km, die 8 bruggen telt, verbindt de eilanden van Averøy tot Vevang en Eide naar het vasteland naar Kristiansund en Molde. We volgden deze weg en ontdekten intussen ook de verschillende eilanden.

Zo is het Averøy eiland bijvoorbeeld een plek waar reeds generaties lang een vissers- en landbouwgemeenschap gevestigd is. Tijdens onze ‘island hopping’ namen we heel veel foto’s “aan de rand” van de Atlantische Oceaan. Onder water blijkt het hier trouwens boordevol obstakels te liggen, waardoor vele boten er door de jaren heen gestrand zijn, met als gevolg dat we op verschillende plaatsen de scheepswrakken zien liggen.
En we bezochten ook nog één van de nieuwste en fraaiste staafkerken van Noorwegen - de Kvernes staafkerk, die uitkijkt op de fjorden van Kvernes en Frei!

donderdag 13 juli - op zee

Vandaag genieten we opnieuw van een dagje varen, het landschap en de lezingen van Georges Kuster, onze Noorse gidse Hilde en de magie van Guinelli.

Volgende halte: Kristiansund

woensdag 12 juli - Tromso

Deze namiddag hebben we Tromsø bezocht – dé haven van waaruit destijds zoveel ontdekkingsreizigers zich voorbereid hebben. We hebben de stad zelf verkend, en zijn dan naar het Poolmuseum gereden, wat ondergebracht werd in een voormalig pakhuis van de douane uit 1830. Daar hebben we als het ware de vele ontdekkingsreizigers hier in de streek zelf ‘ontdekt’. In dit museum wordt niet alleen de geschiedenis belicht van die ontdekkingsreizigers, maar ook het leven van jagers en trappers in de Arctische gebieden. Aansluitend hebben we in het Tromsø Wilderness Centre, een gekende husky kennel, één van de eigenaars ontmoet die heeft deelgenomen aan meerdere van de langste en moeilijkste hondensledecompetities. In geuren en kleuren en met beelden van de wedstrijden vertelde hij ons zijn verhaal. We kwamen alles te weten over de verschillende rassen husky’s, hoe ze opgroeien, welke uitrusting nodig is voor het maken van hondensledetochten en welke husky leidt, en welke volgt. En wat nog fijner was, we mochten ook al die mooie dieren knuffelen achteraf!

dinsdag 11 juli - de Noordkaap

Op de dag van de Vlaamse gemeenschap deden we iets bijzonders… iets heel bijzonders… we zochten het noordelijkste uiteinde van Europa op: Honnigsvag, waar de Noordkaap zich bevindt. Een 300 meter hoge rotsachtige klip die trots over de oceaan uitkijkt, op ongeveer 2100 km ten zuiden van de Noordpool. Een onwaarschijnlijke plek! Een hoogtepunt!

En wat een geluk want het was uitzonderlijk mooi weer op deze plek. Een open hemel en een prachtige zon maakten van dit moment iets magisch.

maandag 10 juli - Lofoten

Rond middernacht begon het laveren tussen de Lofoten. Deze archipel wordt als de derde mooiste ter wereld beschouwd. Onder de middernachtzon wisten we waarom. Je wordt stil van dit landschap. Alleen al het binnenvaren was een moment om niet meer te vergeten!

We meerden aan in Leknes. Van hieruit zijn we naar het Nusfjord gereden. Dit vissersdorp aan het einde van een kleine fjord staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De traditionele “rorbuer” uit de 19e eeuw (dat zijn die houten vissershuizen op palen) staan hier prachtig gegroepeerd in hoefijzervorm rondom een houten aanlegplaats. Een fotoplek! En ook een plek om  een kijkje te nemen in die huisjes, waar over de vissers en het fjord verteld werd.

zondag 9 juli - Op naar de Noordkaap

Opnieuw een dagje varen… Het is een eindje tot de Noordkaap, maar langs de weg treffen we wel heel wat mooie plaatsen. We bereidden ons alvast voor op het binnenvaren van de Lofoten eilanden. Wat kijken we daar naar uit! De Lonely Planet roemt de schoonheid van deze plek. ‘Die is simpelweg niet te bevatten’, zegt de reisgids. We zijn benieuwd! Natuurkenner Jackie van Goethem bereidden ons voor op de trip en fotograaf Mike Louagie gaf ons nog enkele tips. Zelf hadden we ook nog een West-Vlaamse kwis aan boord voorbereid… Aan de hand van beeldfragmenten gingen we op zoek naar dé quizmaster en West-Vlaanderen-kenner…  . En Koen Crucke slootde dag af met een fantastisch concert!

Maar bovenal werd de dag ingezet met iets heel bijzonders. Twee van onze kijkers vroegen elkaar vorig jaar tijdens onze cruise ten huwelijk. En vandaag, een jaar later, huwde de kapitein Sonia en Ronan op het schip. Wat een ongelooflijke romantische ochtend was dat.

zaterdag 8 juli - Trondheim

Oud-weerman Georges Kuster vertelde ons na het ontbijt hoe Noorwegen aan z’n landschap komt, welke rol het klimaat speelde en speelt en uiteraard ook wat de weersverwachtingen zijn. Aansluitend was er ook de inleiding van Hilde, een Noorse dame die met ons meereist en Nederlands spreekt. En da’s fijn! ’s Avonds in de bar, tijdens het eten of gelijk welk ander moment gaf ze haar Noorse visie op het verhaal.

Om meer over het leven van de Noren in deze streek te weten te komen, bezochten we het openluchtmuseum Sverresborg. Dat werd gebouwd rond de ruïne van het 12de -eeuwse kasteel Sverreborg. Het museum ligt op een heuvel met een mooi uitzicht op de fjord. Je kunt het zo’n beetje ‘het Bokrijk’ van Noorwegen noemen. Je wandelt door heel veel typische woningen uit vorige eeuwen. D’er zijn ook verschillende oude gebruiksvoorwerpen, die ons een beeld geven van het leven in de 16e eeuw. Van Sverresborg keerden we terug naar Trondheim zelf om de stad te verkennen. Een gids leidde ons rond, we bezochten o.a. de Nidaros kathedraal, kregen het verhaal van Olav & Olav te horen, wandelden over de oude brug en verkenden ook het moderne deel van de stad.

vrijdag 7 juli - Bergen

Vanmorgen vroeg kwamen we aan in de tweede grootste stad van Noorwegen. Letterlijk, want we liggen met de neus van het schip in het centrum van deze oude Hanzestad. Wie meer over het verleden van Bergen te weten wou komen, kon het Hanzemuseum bezoeken – wat in één van de oude huisjes ondergebracht is langs de Unesco geklasseerde kade ‘Bryggen’. Wandelaars konden de trollen achterna op de berg Fløien. Muziekliefhebbers brachten een bezoek aan Troldhaugen, het zomerverblijf van Edvard Grieg. Je kon ook meer te weten komen over de Noorse schilder Edvard Munch (je weet wel, van het werk ‘De Schreeuw’) in het KODE Art museum. Wie zin had, kon ook naar hartenlust shoppen in Bergen. En sommigen namen zelfs de fiets. Voor elk wat wils dus!

donderdag 6 juli - een dagje op zee

Wie wil, kon deze morgen de dag inzetten met zumba – een uurtje sporten, een douche en dan lekker ontbijten. Want vandaag is genieten. Deinend op de zee komen we tot rust, gaan we lekker eten, uitkijken over het water, babbelen, iets drinken en ons ook voorbereiden op al wat straks komen gaat. En dan denken we aan twee belangrijke thema’s: ‘Natuur’ – uiteraard! En dus te weten komen waar we straks moeten op letten. En twee, ‘Fotografie’ – hoe al dat moois vervatten in een goed beeld, met je fototoestel of met je smartphone. De twee mensen die ons vandaag daarin inleiden zijn natuurkenner Jackie van Goethem en maritiem fotograaf Mike Louagie. We lezen intussen ook al het stukje over ‘Bergen’ in de reisgids, waar we morgen om 8u30 aankomen. En vanavond zorgen de artiesten aan boord voor een ‘spektakelavond’…

woensdag 5 juli - we vertrekken

De dag van vertrek. Heerlijk! Het begin van een reis. Zoveel zien. Zoveel nieuwe mensen leren kennen. En genieten! Wat hebben we hier naar uitgekeken! Vanmorgen om 11u30 zijn we ingecheckt, en dan zijn we meteen het schip gaan verkennen. De verschillende bars, het restaurant, de bibliotheek, de terrassen, de fitness, de sauna, en onze kajuit uiteraard! Op die kajuit lag meteen een welkomstcadeautje van Focus & WTV – een fleecedekentje, een rugzak én een reisgids van Noorwegen. Klaar voor vertrek! Maar dat doe je natuurlijk niet op een lege maag… deze middag was er een buffet voorzien waarop we intussen al heel wat andere West-Vlamingen ontmoet hebben. Na de gebruikelijke veiligheidsoefeningen zijn we uitgevaren, hebben we Zeebrugge gedag gezwaaid en zijn we voor de volle zee gegaan. Op naar Noorwegen!

In november gaan we opnieuw op cruise

In november gaan we op riviercruise naar Andalusië! Een heel bijzonder stukje Spanje is dat. Een plek waar de geschiedenis z’n sporen heeft nagelaten. Vanaf de ‘Guadalquivir’ ontdekken we per schip plaatsen als Sevilla, Cordoba, Granada, Cadiz en Jerez.